Red velvet cupcakes & frosting

TILL DETTA RECEPT KOMMER DU BEHÖVA...

Red Velvet Cupcakes:
2,4 dl vetemjöl
1,8 dl socker
½ tesked bakpulver
½ tesked salt
1 msk kakao
1,8 dl vegetabilisk olja, t.ex rapsolja. Tips ta inte olivolja för den har en framträdande smak som man inte vill ha i söta kakor.
1,2 dl filmjölk
1 ägg
1 msk karamellfärg (rinnande) och var extremt försiktig att inte få på kläderna, jag tänker till och med gå och byta om innan jag bakar.
1 msk vitvins vinäger
½ tsk vaniljsocker

Frosting:
1,4 dl rumstempererad philadelphiaost
0,6 dl + 2 msk smör, alltså margarin och inte bregott
7,1 dl florsocker
1 tsk vanilj eller vaniljsocker


Cupcakes:
1) Värm upp ugnen till 175°
2) Blanda samman de torra ingridienserna.
Med en visp eller elvisp (Var försiktig med elvispen så att det inte stänker!) blanda de blöta ingridienserna i en annan bunke. Var väldigt försiktig med att stänka, tänk på att detta kan inte bara förstöra kläder utan också tapeter med mer.
3) Försiktigt blanda samman de torra och våta ingridienserna. De säger att smeten kommer se lite oljig och konstig ut, men att de kommer att bli fina i slutändan iaf.
4) Grädda i 20-23 minuter står det i receptet, men jag hade dem inne i en kvart ungefär och det var lite för tidigt tror jag för dem sjönk ihop efteråt. Men de blev gräddade iaf.

5) Ta ut plåten i ugnen och ställ cupcakesen ifred på bänken eller något och låt dem svalna helt innan ni börjar sätta frosting på dem.

Frosting:

1) Blanda samman smör och philadelphiaosten tills inga klumpar kvarstår (till detta kommer jag precis som i kladdkake-cupcakes använda elvisp för det är tusen gånger lättare).

2) Fortsätt att blanda (långsammare nu, ställ in hastigheten på elvispen eller vispa mjukare om ni vispar för hand) och blanda i flosockret. Detta kan du också göra genom såndär nät-grej (jag måste verkligen lära mig vad det heter, haha xD) så slipper du klumpar! Jag hade förövrigt mycket mer florsocker i än det stod i receptet för att få till konsistensen.

3) Blanda i vaniljsockret/vaniljen.

4) Om ni ska spritsa på frostingen så låt den stå i kylen i ca 30 minuter innan så hinner den stelna till sig lite.

Phew! Äntligen klar. Tog längre tid än jag trott eftersom jag var tvungen att översätta receptet från engelska till svenska, + att det var massa krångel med mätningssättet cups och så. Men nu är det gjort. Dock kan jag inte baka förens imorgon upptäckte jag för vi måste köpa mer karamellfärg och rapsolja.

Orginalreceptet.

Enjoy. Malin

Kommentarer
Postat av: Becca

sv: bara kanoners :D

Va har du hittat på idag då? :)

Bara en random fråga sådär

- va tycker du bäst om

t-shirts eller linnen?? :b

2011-03-21 @ 22:38:53
URL: http://myranstankar.blogg.se/
Postat av: Becca

sv: T-shirts absolut ;)

men linnen funkar de oxå om de har någon snygg detalj eller mönster :b haha!! Igår jobbade jag en sväng och idag har jag vart på möte och bokat camping inför i

sommar yeah :D

Hur står det till med dej idag?? :b

2011-03-22 @ 14:49:15
URL: http://myranstankar.blogg.se/
Postat av: t h a i p i n n e n ♥

sv; jag har tyvär, ingen aning :(

2011-03-22 @ 16:15:33
URL: http://thaipinnen.blogg.se/
Postat av: Becca

sv: bara kanoners :D hiih..

Har mummsat våfflor nu precis super gott ;)

Va har du gjort idag? :D

gillar du våfflor? å isf va har du på?? :D

2011-03-22 @ 19:31:20
URL: http://myranstankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0